Van Drenthe Circuit, расположенную всего в 2 км от Ассена не даром называют "Кафедральным собором мотоспорта". Построенная в 1925 году, эта трасса неизменно участвует во всех календарях чемпионатов мира по MotoGP и World Superbike. В 2010 национальное Dutch TT отметило свое 80-летие.
Dutch TT традиционно одно из самых посещаемых событий мотоспорта в центральной Европе. На гонки MotoGP приезжают посмотреть до 100000 зрителей со всего континента, многие - на собственных мотоциклах. Вокруг Assen TT существует множество кемпингов. Парковки рассчитаны на 20000 автомобилей. Специальные парковки для мотоциклов способны принять до 40000 единиц техники.
На трассе установлено четыре больших 12-метровых экрана, чтобы зрители, разместившиеся на трибунах, могли видеть ход гонки со своих мест.
Важным аспектом Гран-При Нидерландов всегда была погода. Много гонок в прошлом прошли под дождем, либо погодные условия вмешивались в ход уикенда, осложняя работу команд и пилотов. Отправляясь в Ассен, захватите с собой дождевик - крытой является только центральная трибуна.
Bike setup
Hard rear suspension settings are commonplace at the Assen circuit. The track surface has been built to evacuate surface water as efficiently as possible and as a result the camber on the track is extremely pronounced; in other words there is a significant height difference between the centre and the edges of the track. Since there are various sections of the circuit where a series of corners are taken as if it were in a straight line, the rider must travel from one edge of the track to the other and this action means that the bike travels at great speed from the lower edge of the track, up and over the camber and back down to the other edge, rather like a roller-coaster ride.
Since the bike is travelling at high speeds, the rear suspension moves through nearly all its full movement and so hard springs must be used. This can often lead to serious crashes particularly due to the high speeds reached. The choice of rear suspension is conditioned by a series of fast, banked corners that make the rear springs work a lot. To give an idea of the pressure on the rear shocks at this circuit, in certain corners there is as much as 650 kg of pressure exerting through the corner on the shock absorber.
However, the front suspension, which is normally conditioned by the sharp braking, is set to very soft. This circuit is probably the one where the brakes are least used and practically all the braking points are preceded by open corners that the rider approaches by softly braking and easing off on the throttle. Since the carbon discs of standard size normally used do not reach an optimum working temperature in Assen, many teams prefer to fit much smaller discs so that they reach the desired temperature more quickly and work more efficiently.
Трасса расположена в 2 км на юго-запад от Ассена, рядом с трассой A28. Из Амстердама по A28 до North Groningen, но минуя соединение с A32 (Assen-Zuid).
Официальный web-сайт трассы: http://www.tt-assen.com/
TT Circuit Assen
Postbus 150
9400 AD Assen
Netherlands
Tel: +31 592 380380
Fax + 31 592 356911
Email: info@tt-assen.com